Ağzımız vücudumuza açılan kapıdır. Sağlıklı bir ağza sahip olmanın, genel sağlığınızı da düzelttiğini okuyunca şaşıracaksınız.

Ağzımız ve vücudunuzdaki tüm organlar birbiriyle bağlantı halindedir. Yapılan birçok çalışma kötü ağız hijyeni ile çeşitli hastalıklar arasında bağlantı olduğunu ortaya koymuştur. Ağız hijyeni kötü kişilerde ağızda çoğalmış olan bakteriler iltihaplı diş etlerinden kolayca kan dolaşımına sızar. Böylece ağız içi bakterileri kan yoluyla vücuttaki tüm bölgelere erişim sağlayarak hayati organlara saldırabilir. Yapılan çalışmalar kalp hastalığı, şeker hastalığı, inme, kanser, bunama, eklem romatizması ve hatta düşük ağırlıklı erken doğum ile kötü ağız hijyeni arasında bağlantı ortaya koymuştur.

Şimdi, neden Nuklinik’te Ağız ve Diş Sağlığında ‘Bütünleşik Sağlık’ yaklaşımı oluşturmaya önem verdiğimizi daha iyi anlamış olmalısınız.

Ağız Sağlığı ve Şeker Hastalığı

Şayet diyabet (şeker) hastalığınız varsa diş eti hastalığı ile şeker hastalığı arasındaki bağlantıyı muhtemel duymuşsunuzdur. Araştırmalar diyabet hastalarının % 95’inde diş eti hastalığı olduğunu göstermektedir.

Bu görsel boş bir alt niteliğe sahip; dosya adı seker.pngKısır döngü

Kan şeker seviyesinin kronik olarak yüksek olması, dokuların beslenmesini kötü yönde etkiler. Şeker hastalarında yara iyileşmesi yavaşlamıştır. Bu da enfeksiyon gelişimi için risk faktörüdür. Diş etlerinde iltihap varsa şeker hastalığı diş eti hastalığını şiddetlendirir.  Diş eti hastalığı ilerledikçe de kan şeker seviyesinin kontrolü zorlaşır. Ağız sağlığınız düzelmediği sürece bu kısır döngü devam eder.

Ağız sağlığınızın kan şeker seviyesinde önemli bir rolü vardır. Ağız içinde bulunan bir enfeksiyon kaynağı, vücutta iltihabi cevap oluşturarak kortizol adı verilen bir hormonun salınımını artırır. Kortizol salınımı ise insülin direncini arttırır. Bu durum da şeker hastalığına davetiye çıkarılmış olur.

Şayet şeker hastalığınız varsa hastalığın vücudunuza verdiği zararları en aza indirebilmek için ağız sağlığınıza öncelik vermelisiniz. Yapılan çalışmalar, diş eti hastalığı olan kişilerin tedavileri ardından kan şeker seviyelerinin de düzene girdiğini ortaya koymuştur.

Ağız Sağlığı ve Kalp Hastalığı

Bu görsel boş bir alt niteliğe sahip; dosya adı perio-cardio.jpgİleri derecede diş eti hastalığı olanlarda kalp krizi geçirme oranının diş etleri sağlıklı kişilere göre 2 kat fazla olduğu bildirilmiştir. Peki kalp krizi ile ağzı sağlığı arasında ne gibi bir bağlantı olabilir ki? Damarlara sızarak genel dolaşıma katılan ağız içi bakterileri, damarın iç çeperinde oluşan ateroskleroz adı verilen plaklara yapışıp çoğalırlar. Bu plakları yerinden oynatıp trombüs denilen parçacıkların oluşumuna yol açabilirler. Oluşan trombüs, kalbe giden damarları tıkarsa kalp krizi; beyne giden damarları tıkarsa felce neden olabilir. Dolaşımdaki bakteriler ayrıca kalp kapakçıklarına yapışarak enfeksiyon oluşturarak endokardit adı verilen klinik tabloyu oluşturabilir

Eğer ağzınızda ciddi diş eti hastalığı, derin çürüklü dişleriniz, ya da tedavi edilmemiş bir enfeksiyon/apse varsa kalp krizi veya felç geçirme riski altında olabilirsiniz!

Kalp hastalıklarının oluşumunda ileri yaş, genetik yatkınlık, sigara içmek, fazla kilo, yüksek kolesterol seviyesi,  hareketsiz bir yaşam gibi risk faktörleri önemlidir. Bu risk faktörleri mevcutsa önce bir kardiyoloji uzmanına daha sonra da bir diş hekimine görünmeniz gerekir. Sigarayı bırakarak, sağlıklı beslenerek, spor yaparak kalp hastalıklarına yakalanma riskini azaltabilirsiniz. Ağız sağlığınızı korumayı da alacağınız önlemler arasına dahil etmelisiniz.

Ağız Sağlığı ve Kanser

Ağız içinde yaşayan bakteriler, bazı kanserlerin gelişiminde risk faktörü olarak suçlanmıştır. Ağız içindeki bakterilerin kan yoluyla bağırsaklara kadar ulaştığı ve barsak kanseri yayılımını hızlandırdığı öne sürülmüştür. Columbia Üniversitesi’ndeki araştırmacılar bağırsak kanserlerinin üçte birinde diş çürüğüne neden olan F. nucleatum adında bir bakteri türünü tespit etmiştir. Özellikle dişeti hastalarının ağzında bol miktarda bulunan A. actinomycetemcomitans ve P. gingivalis adı verilen bakterilerin ise pankreas kanseri ile bağlantılı olduğu ortaya atılmıştır. Oral Oncology Dergisinde 2020 yılında yayınlanan bir makalede (sigara ve alkol gibi bilinen nedenler dışında) kötü ağız hijyeni ve ağız içi enfeksiyonların, ağız içinde oluşan kanserin oluşumda riskini risk vurgulanmıştır.

Bir çok virüsün tükürük yoluyla bulaştığını da artık iyi biliyoruz. Dolayısıyla ağız temizliğine ve sağlığına her zaman olduğundan daha fazla dikkat etmemiz gerekir.

Daha sağlıklı bir yaşam için kaç yaşında olursanız olun ağız temizliğine dikkat edin. Yılda iki kez kontrol ve profesyonel ağzı bakımı için diş hekiminize uğrayın.