Diş doktorları ağız muayenesinde sadece dişlerdeki çürük veya eksikliklere odaklanmıyor, ağız içini döşeyen yumuşak dokuların sağlığı ile de ilgileniyorlar.

Ağız içi kanserleri toplum tarafından pek bilinmemekle beraber her 100 kanser olgusunun 2’si ağız içinde oluşur. Ağız kanserlerinde hastanın 5 yıl yaşama şansı ortalama %50 civarındadır.

Kanserlerin erken teşhisi ve tedavisi hastanın yaşama şansını yükselttiği gibi yaşam kalitesini de önemli ölçüde artırır. Ancak kanserlerin erken teşhisi çoğu zaman mümkün olmamakta ve lezyonlar sıklıkla ileri evrelerde teşhis edilmektedir. Bunun bir nedeni, kanserlerin erken evrelerde kişide şikayete neden olmaması sonucu hastaların hekime başvurmamasından kaynaklanır.

Ağız kanserlerinin nedeni tam olarak bilinmemekle birlikte tütün kullanımı temel risk faktörü olarak suçlanmaktadır. Sigarayı bırakan hastalarda ağız kanserleri görülme sıklığında büyük ölçüde düşüş olduğu bildirilmiştir. Aşırı alkol tüketimi de ağız kanserlerinde risk faktörüdür. Sigara ve alkol tüketiminin bir arada olması kanser gelişim riskini artırmaktadır. Ayrıca bağışıklık sisteminin baskılanması, anti-oksidandan fakir diyet ve genetik faktörler de ağız kanserlerinde risk faktörleri olarak öne sürülmüştür.

Bu görsel boş bir alt niteliğe sahip; dosya adı kanser-1.pngAğız kanserinden korunma yolları

• Düzenli olarak diş hekimine muayene olun
  • Ağız içini ayna karşısında kendiniz düzenli olarak muayene edin
  • Sigarayı bırakın
  • Aşırı miktarda alkol tüketmeyin
  • Meyve ve sebzeden zengin diyet ile beslenin

Kanser ağız içinde dudaklar, dişetleri, yanakların iç kısmı, damak, dil gibi ağzın her yerinde oluşabilir. Bununla beraber en sık ağız tabanı, dilin alt ve yan yüzleri, yumuşak damak, bademciklere yakın ağız mukozasında gözlenir.

Bu görsel boş bir alt niteliğe sahip; dosya adı scc-1.jpgAğız kanserlerinin bulgu ve belirtileri

• Uzun süredir var olan beyaz veya kırmızı bölgeler
  • İyileşmeyen ve kolayca kanayan lezyonlar
  • 2 hafta içinde iyileşmeyen yara
  • Hassasiyet varlığı
  • Yanakta, dudakta veya ağız içinde kitle
  • Protezlerin kullanımında ağrı veya protez oturmasında güçlük
  • Uyuşukluk
  • Boğaz ağrısı veya boğaza bir şey takılmış hissi
  • Yutkunma güçlüğü
  • Dili hareket ettirmede güçlük
  • Bölgesel lenf bezlerinde büyüme

Ağzınızda oluşabilecek her türlü şişlik veya yarada kanser olabileceğini düşünerek endişe duymanıza gerek yok. Ağız kanserleri ile benzer görünüm veren birçok masum lezyon bulunmaktadır. Bu nedenle düzenli diş hekimi kontrollerini ihmal etmeyin.

Kliniğimizde ağız mukozasındaki değişimleri inceleyerek ağız kanserine yatkınlığı veya öncül değişimleri saptayarak kanserin erken teşhisini sağlarız.