Diş Sıkma Tedavileri

Çene ağrılarından kurtulmak artık çok kolay !

Rekabetçi ve yoğun yaşam koşulları stresi neredeyse hayatımızın bir parçası haline getirmiştir. Stres bedenimizde birçok organı etkilediği gibi çenemizi de etkilemektedir. Diş sıkma/gıcırdatmanın baş sorumlusu strestir.

Sıkıntı ve zorluklara dayanmak için kullanılan bir deyim vardır: Sık dişini! Kimi insanlar dişlerini gerçekten de sıkarlar. Çiğneme kaslarının kasılmasının istemsizce tetiklendiği durumlarda, kişilerde gün içinde ya da uyku sırasında dişleri sıkma veya gıcırdatma alışkanlığı gelişir. Genel olarak diş gıcırdatma uyku sırasında; çenenin sıkılması alışkanlığı gün içinde olur. Her iki durum da, zamanla çeşitli problemler ortaya çıkarabilir.

Diş sıkmak sıkıntıları azaltmıyor; artırıyor!

Bu görsel boş bir alt niteliğe sahip; dosya adı 80-624x416-1-1.jpgÇenenin kapanmasını sağlayan kasların istemsizce kasılması, bu kasların aşırı şekilde çalışmasına neden olur. Miyofasyal ağrı sendromu olarak adlandırılan klinik tablo ortaya çıkar.

En kuvvetli çiğneme kaslarından olan masseter kası yanaklarımızın alt kısmında çeneye yapışan oldukça iri bir kastır. Miyofasyal ağrı sendromundan mustarip kişilerde masseter kasının bulunduğu bölgede başa ve boyuna doğru yayılan ağrılar görülür. Ağrılar yüzün her iki tarafında olabileceği gibi tek taraflı da olabilir.

Kimi hasta geceleri dişini sıktığı için sabah kalkınca ağrı hissettiğini söylerken, kimi gün sonuna doğru ağrının başladığını belirtir. Kimi hastalar da tüm gün ağrı olduğundan yakınır.

Masseter kasının devamlı kasılması sonucu ağzın açılmasında zorlanma ve çenelerin kilitlenmesi diğer sık rastlanan bulgudur.

Bu görsel boş bir alt niteliğe sahip; dosya adı masseter-1.pngBu hastaların diş muayenesinde dişlerin çiğneyici yüzünde aşınmalar dikkat çekici olabilir.

Diş sıkma ve gıcırdatma uzun vadede çene eklemine aşırı yük binmesine ve nihayetinde eklem iç yapılarının tahribatına neden olabilir. Ağrılar bu kez çene ekleminde ve kulak çevresinde yoğunlaşır. Kişilerde kulak çınlaması da olabilir. Hastalar sıklıkla sorunun kulaklarında olduğunu düşünüp diş hekimi yerine kulak burun boğaz uzmanında şifa ararlar.

Çenelerin hareketi sırasında eklem içinden sesler gelmesi de tanıyı belirlemede yardımcı bir bulgu olabilir.

TEDAVİ YÖNTEMLERİ

Miyofasyal ağrı sendromunda tedavi hedefi, aşırı şekilde çalışan çiğneme kaslarının rahatlatılması ve diş sıkma/gıcırdatmanın önüne geçilmesidir.

Bu görsel boş bir alt niteliğe sahip; dosya adı plak.pngGece plağı

Ağız ölçüsü alınarak oluşturulan ve dişlerin birbirine değmesini engelleyen gece plağı kullanımı basit bir metot olması nedeniyle en yaygın tedavi yöntemidir. Ancak birçok hastada bu yöntemle kalıcı sonuç alınamaz.

Botoks enjeksiyonu

Çiğneme kasına botoks uygulaması basit ve etkili bir tedavidir.

Diş sıkma/gıcırdatma tedavisinde günümüzde en etkili çözüm ise çiğneme kasına botoks enjeksiyonudur. Bu yöntemde kas, kısmi ve kontrollü olarak gevşetilerek rahatlaması sağlanır. Botoks tedavisi etkinliği 4 ile 6 ay arası sürer. Ancak bu süre zarfında beynin ürettiği diş sıkma komutu yerine gelmediği için beynin ilgili bölgeleri körelmiş olur. Tekrarlayan enjeksiyonlarla kişiler alışkanlıklarını unutarak kronik ağrılarından temelli kurtulabilirler.

Stres terapisi, kas gevşetici, antidepresan ilaçlar, fizyoterapi gibi tedaviler de çiğneme kaslarının rahatlamasını sağlamak için uygulanan tedaviler arasındadır.

Eklemin iç yapılarının etkilendiği durumlarda ise artrosentez tekniğiyle eklem içinin yıkanması tercih edilen tedavi yöntemidir.