Diş Eti Hastalığı Tedavileri

Ağız temizliğine dikkat etmeyen kişilerde, dişlerin üzerinde bakterilerle dolu yapışkan bir tabaka birikir; zamanla sertleşerek diş taşına dönüşür. Bakteri plağı adı verilen bu birikintiler dokularda iltihaba neden olur ve diş eti hastalıklarının baş sorumlusudur.

İltihap öncelikle diş etinde başlar. Gingivitis adı verilen dişeti iltihabı olan kişiler, diş etlerinde şişlik, kızarıklık ve kanamadan şikayetçidir. Kimileri, diş fırçalaması sırasında oluşan kanamadan dolayı dişlerini fırçalamayı iyiden iyiye bırakabilir. Bu durum, dişlerde daha fazla plak birikmesine ve daha çok kanamaya neden olur. Bu kısır döngü devam ettikçe, sorun geri dönüşü olmayan seviyelere gelebilir. Diş etlerinde kanama olan kişiler, profesyonel diş bakımı yaptırmalıdır.

Gingivitis tedavisi ihmal edilirseİleri aşamalarda periodontitis denen klinik tablo oluşur. Birikintilerin ve diş taşlarının derinliklerinde oksijensiz ortamı seven bakteriler çoğalır. Bu bakteriler salgıladıkları toksinlerle dişi çevreleyen dokularda hasarlara neden olur. Oluşan iltihap arttıkça diş eti ile dişin birleşimi gevşer. Diş eti cebi derinliği artar. Diş eti çekilmeleri görülür. Olay bir kısır döngü halinde devam eder. Bu olaylar olurken bakteri toksinleri dişi çevreleyen kemiğe ulaşır ve kemiği eritmeye başlar. Kemik erimesi kısır döngüyü kuvvetlendirir. Nihayetinde diş sallanır ve düşer.

Periodontitis belirtileri:

• Diş etlerinin çekilmesi nedeniyle dişin uzamış gibi görünmesi
  • Dişleri saran kemik erimesi nedeniyle dişte sallanma
  • Bakteri plağında mevcut bakterilerin ürettiği kokulu gazlar nedeniyle ağızda kötü koku ve tat
  • Dişleri çevreleyen destek kemik kaybından dolayı dişlerin kayarak yer değiştirmesi ve aralarının açılması

Diş eti hastalıklarının tedavileri

• Gingivitis tedavisinde detertraj adı verilen tedavi ile diş plakları ve diş taşları temizlenir. Hastalara kişisel ağız hijyen eğitimi verilir. Kontrol seanslarıyla ağız bakımı kontrol altında tutulur.
  • Kemik kaybının az olduğu durumlarda dişlerin görünen kısımlarındaki diş taşları temizlendikten sonra, küretaj adı verilen derin temizleme yöntemi uygulanır. Dişeti cebi içindeki diş taşları ve birikintiler temizlenirken kök yüzeyindeki yumuşamış bakteri dolu alanlar düzeltilir.

• Gerekli tedaviler yapıldıktan sonra dişeti cebi derinliğinin azalması beklenir. Dişeti cebi yapılan tedavilere rağmen düzelmiyorsa, cep derinliğinin azalması için periodontal cerrahi işlemler gerekli olabilir. Dişi çevreleyen kemikte meydana gelen erimeler biomateryal takviyesi ve rejeneratif cerrahi tedavilerle tamir edilmeye çalışılır. İleri derecede sallanan dişlerde daha fazla kemik kaybı yaşanmaması için dişlerin çekilmesi yoluna gidilir.